tisdag 13 mars 2012

Månadsbrev februari



Månadsbrev februari nr. 2 2012-03-08

Hej och välkomna tillbaka efter sportlovet allihop!

De flesta av eleverna på skolan har haft ledigt veckan som var och jag hoppas att det inneburit mycket skidor, frisk luft och sol för er alla! Och även lugn och vila vilket vi alla behöver ibland.

Några elever och pedagoger har varit kvar i huset på fritids förstås, och där har det verkligen varit mycket aktivitet med lek och rörelse utomhus samt besök på Teknikens hus med mera.

Under delar av sportlovet har pedagogerna i huset haft utbildning då vi har fortsatt jobbat med att stärka vår entreprenöriella profil som vi ständigt vill vässa och fylla med bättre och rikare innehåll.

Sedan har de flesta också hunnit vara lite lediga för att ladda batterierna för nya, friska tag kommande veckor. 

Vad betyder Norrskenets profil entreprenörskap?


Jag nämnde att vi jobbar för att vässa vår profil, men vad innebär det? Här vill jag lägga in några förtydligande ord kring vad vi menar på skolan när vi talar om entreprenörskap.

Entreprenörskap = starta företag?


Vår profil entreprenörskap innebär inte i första rummet att starta företag och att tänka kring business. Sådant ryms naturligtvis också inom begreppet. Vår syn på entreprenörskap handlar om mjukvara – det är en pedagogisk metod, ett förhållningssätt och en människosyn som ligger till grund för all vår verksamhet.

Utifrån utveckling av denna mjukvara menar vi att man kan komma långt gällande business och företagande. Men framför allt kommer man långt med kunskapsutveckling och personlig utveckling i övrigt.  


Företagsamhet och problemlösning


Vår vetskap är att alla barn är företagsamma – de är alla entreprenörer på så sätt att de själva löser problem när de tillåts tänka fritt och ges förutsättningar för det. Skolans uppgift är inte att stöpa alla elever i samma form till att svara med ”rätt svar” på alla frågor, eller att tänka och lösa problem på ”rätt sätt” eller på ”lärarens sätt”.

Skolans uppgift är att uppmuntra alla elever till att utveckla deras egen problemlösningsförmåga gällande lärande och att låta barnen vara egna individer. Skolans uppdrag är att låta varje elev utveckla kunskap på egna villkor, under eget ansvar och med eget driv. Kort sagt - låta eleverna vara och växa som de entreprenörer de är.  

Ansvar


Vi tror att alla individer lär sig bäst genom att få utveckla ansvar för det egna lärandet. Genom att själv ta aktivt ansvar för att förstå vad man ska lära sig och varför man ska lära sig, kommer kunskapen att bli mer bestående och fördjupad. Får man dessutom möjlighet att tillsammans med en professionell lärare hitta sin egen personliga väg och metod till kunskapande, har man lagt grunden för ett livslångt lärande. 

Mod och självförtroende


För att elever ska kunna ta eget ansvar, egna beslut och vara kreativa – för att kunna vara entreprenöriella - så måste de ha mod och våga tro på sig själva. Utan tillit till den egna förmågan och den egna idén vågar man inte satsa på egna lösningar.

Här har skolan en jätteviktig funktion i att lyfta varje individ till självförtroende och självtillit. På Norrskenet vill vi att ALLA elever ska tro på att de har något att ge – på sitt eget sätt.



Vad har hänt på skolan senaste tiden?

Arbete med att förstärka stöd för elever samt för ökad arbetsro


Under den senaste tiden har Norrskenets friskola figurerat i pressen. I Norrbottenskuriren fanns vi med i en artikel vars innehåll antydde att en elev inte får vara kvar på skolan för att denna är för ”dyr”.

Det är mycket tråkigt att vår skola och personalens omsorg om eleverna speglas på ett sådant orättvist sätt. Just nu jobbar vi väldigt mycket och intensivt med ett flertal förstärkningar och insatser för att ge elever ökat individuellt stöd och för att skapa bättre ordning och arbetsro på skolan. Tyvärr speglar inte artikeln vår syn på vårt arbetssätt på skolan. Inte heller speglas våra insatser för enskilda elever på ett rättvisande sätt. Det är tråkigt. Men huvudsaken är att vi vet vad vi gör och att vi tror på vårt arbetssätt själva.



Personalförändringar


Under januari och februari har rektorsrekryteringen fortsatt och tillsättning av ny rektor kommer allt närmare. För tillfället är det jag, Viktoria Björklund, som arbetar som tillförordnad rektor fram tills vår nya, ordinarie rektor finns på plats. Tidigare tillförordnade rektor – Torbjörn Tosser – arbetar nu åter inom sin roll som regionschef för Norrskenet i Luleå, Boden och Kalix.

Vår specialpedagog på skolan – Annica Lehto – har flyttat till Stockholm för att återförenas med sin man Ulf Olsson som jobbade hos oss på Norrskenet som so-lärare i år 9. Annica och Ulf har tidigare bott i Solna i Stockholm och de har nu återvänt dit. Vår nya specialpedagog heter Margot Christiansen och kommer att tillträda sin tjänst efter påsk, vilket vi ser fram emot.

I klass 5A jobbar det en ny pedagog som vikarie för Annika Björnfot som är tjänstledig terminen ut. Hon heter Heidi Bäckström och är en nygammal pedagog i huset. Heidi har i flera års tid vikarierat hä,r på alla plan och i de flesta ämnen.

Daniel Sandberg heter en ny pedagog som undervisar i so-ämnen i år 9. Han har tidigare jobbat på bland annat NTI-gymnasiet. Daniel har ersatt Ulf Olsson som flyttat till Stockholm, Solna.

Övriga aktiviter


Nationella proven i svenska har hållits i år 6 och år 9 och så småningom kommer resultaten på dessa att tillkännages.

Vi har haft olika aktiviteter inlagda på de olika planen: det har varit likabehandlingsdag, skidlopp för de yngsta med semlor som lockelse, friluftsdag för elever i år 8 och isvaksbad på idrotten. Läs mer om aktiviteterna och se bilder på skolans blog:



Vad händer på skolan den närmaste tiden?


Idrott och hälsa


Under vårvintern på Norrskenet är det alltid full aktivitet med fokus på rörelse utomhus. Som vanligt är det vinteraktivitetsdagar på gång för mellanstadiet och högstadiet. Detta under ledning av idrottslärarna. Skridskor och skidor samt matlagning utomhus står på schemat och det är heldagar ute på isvägar, i backar och spår som gäller. Även de yngre barnen har mycket uteaktiviteter med uteidrott och lekar.

Vinteraktivitetsdagarna innebär en del tillfälliga ändringar i det ordinarie schemat för eleverna, men detta gäller endast fram till påsk då vinteraktiviteterna är över. 

Vasaloppet för alla elever i hela huset går av stapeln under vecka 10, friluftsdag med mer utförs- och längdskidåkning är inplanerad och före påsk åker elever i år 9 iväg till riksgränsen för skidåkning – en resa eleverna själva samlat till under flera månader.

Nationella prov


Under mars månad fortsätter nationella proven i NO-ämnen för år 9 och matte för år 6. Håll koll på information på schoolsoft om datum.

Fiket vid vårdcentralen


Under senaste elevrådet år 7 -9 tillkännagavs att elever  i år 7, 8, 9 får gå på fiket vid vårdcentralen och handla om de vill. Vi anser att eleverna befinner sig på skolans område när de går till fiket och då vi för tillfället inte har ett fungerande elevfik på skolan så anser vi att detta är tillåtet. Eleverna får dock fortfarande inte köpa läsk och godis under skoldagen.

Budgetarbete inför kommande läsår


Under våren kommer vi att jobba aktivt på skolan med att lägga budget för kommande läsår och här finns en lång önskelista på saker som vi vill jobba för. Vi vill förstås prioritera att förbättra och utöka vårt bestånd av datorer och i detta arbete har vi kommit långt på väg! Vi vill satsa på olika aktiviteter inom profilen hälsa med allt vad det innebär av roliga idrottsaktiviteter och viktigt elevhälsoarbete.

Det är också viktigt att vi har inplanerade aktiviteter i övrigt vad gäller friluftsdagar, roliga och utvecklande tillval till elevens val, studiebesök och annat. Utökad studielitteratur i skolämnena är också prioriterat.

Som sagt – på en skola är önskelistan lång och vi jobbar hårt för att lägga budget så att kommande läsår ska bli så bra som möjligt för alla elever och föräldrar på Norrskenet.




Vi ser fram emot en härlig och aktiv vårvinter på skolan, tack för Ert fortsatta förtroende att förvalta en del av Er framtid!

 /Viktoria Björklund, tillförordnad rektor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar