Månadsbrev
februari nr. 2 2012-03-08
Hej och välkomna
tillbaka efter sportlovet allihop!
De flesta av eleverna på skolan har haft ledigt veckan som var
och jag hoppas att det inneburit mycket skidor, frisk luft och sol för er alla!
Och även lugn och vila vilket vi alla behöver ibland.
Några elever och pedagoger har varit kvar i huset på fritids
förstås, och där har det verkligen varit mycket aktivitet med lek och rörelse
utomhus samt besök på Teknikens hus med mera.
Under delar av sportlovet har pedagogerna i huset haft
utbildning då vi har fortsatt jobbat med att stärka vår entreprenöriella profil
som vi ständigt vill vässa och fylla med bättre och rikare innehåll.
Sedan har de flesta också hunnit vara lite lediga för att
ladda batterierna för nya, friska tag kommande veckor.
Vad betyder Norrskenets profil
entreprenörskap?
Jag nämnde att vi jobbar för att vässa vår profil, men vad
innebär det? Här vill jag lägga in några förtydligande ord kring vad vi menar
på skolan när vi talar om entreprenörskap.
Entreprenörskap
= starta företag?
Vår profil entreprenörskap innebär inte i första rummet att
starta företag och att tänka kring business. Sådant ryms naturligtvis också
inom begreppet. Vår syn på entreprenörskap handlar om mjukvara – det är en
pedagogisk metod, ett förhållningssätt och en människosyn som ligger till grund
för all vår verksamhet.
Utifrån utveckling av denna mjukvara menar vi att man kan
komma långt gällande business och företagande. Men framför allt kommer man
långt med kunskapsutveckling och personlig utveckling i övrigt.
Företagsamhet
och problemlösning
Vår vetskap är att alla barn är företagsamma – de är alla
entreprenörer på så sätt att de själva löser problem när de tillåts tänka fritt
och ges förutsättningar för det. Skolans uppgift är inte att stöpa alla elever
i samma form till att svara med ”rätt svar” på alla frågor, eller att tänka och
lösa problem på ”rätt sätt” eller på ”lärarens sätt”.
Skolans uppgift är att uppmuntra alla elever till att
utveckla deras egen problemlösningsförmåga gällande lärande och att låta barnen
vara egna individer. Skolans uppdrag är att låta varje elev utveckla kunskap på
egna villkor, under eget ansvar och med eget driv. Kort sagt - låta eleverna
vara och växa som de entreprenörer de är.
Ansvar
Vi tror att alla individer lär sig bäst genom att få
utveckla ansvar för det egna lärandet. Genom att själv ta aktivt ansvar för att
förstå vad man ska lära sig och varför man ska lära sig, kommer kunskapen att
bli mer bestående och fördjupad. Får man dessutom möjlighet att tillsammans med
en professionell lärare hitta sin egen personliga väg och metod till
kunskapande, har man lagt grunden för ett livslångt lärande.
Mod
och självförtroende
För att elever ska kunna ta eget ansvar, egna beslut och
vara kreativa – för att kunna vara entreprenöriella - så måste de ha mod och våga
tro på sig själva. Utan tillit till den egna förmågan och den egna idén vågar
man inte satsa på egna lösningar.
Här har skolan en jätteviktig funktion i att lyfta varje
individ till självförtroende och självtillit. På Norrskenet vill vi att ALLA
elever ska tro på att de har något att ge – på sitt eget sätt.
Vad har hänt på skolan
senaste tiden?
Arbete
med att förstärka stöd för elever samt för ökad arbetsro
Under
den senaste tiden har Norrskenets friskola figurerat i pressen. I
Norrbottenskuriren fanns vi med i en artikel vars innehåll antydde att en elev
inte får vara kvar på skolan för att denna är för ”dyr”.
Det
är mycket tråkigt att vår skola och personalens omsorg om eleverna speglas på
ett sådant orättvist sätt. Just nu jobbar vi väldigt mycket och intensivt med
ett flertal förstärkningar och insatser för att ge elever ökat individuellt
stöd och för att skapa bättre ordning och arbetsro på skolan. Tyvärr speglar
inte artikeln vår syn på vårt arbetssätt på skolan. Inte heller speglas våra
insatser för enskilda elever på ett rättvisande sätt. Det är tråkigt. Men
huvudsaken är att vi vet vad vi gör och att vi tror på vårt arbetssätt själva.
Personalförändringar
Under januari och februari har rektorsrekryteringen fortsatt
och tillsättning av ny rektor kommer allt närmare. För tillfället är det jag,
Viktoria Björklund, som arbetar som tillförordnad rektor fram tills vår nya,
ordinarie rektor finns på plats. Tidigare tillförordnade rektor – Torbjörn
Tosser – arbetar nu åter inom sin roll som regionschef för Norrskenet i Luleå,
Boden och Kalix.
Vår specialpedagog på skolan – Annica Lehto – har flyttat
till Stockholm för att återförenas med sin man Ulf Olsson som jobbade hos oss
på Norrskenet som so-lärare i år 9. Annica och Ulf har tidigare bott i Solna i
Stockholm och de har nu återvänt dit. Vår nya specialpedagog heter Margot
Christiansen och kommer att tillträda sin tjänst efter påsk, vilket vi ser fram
emot.
I klass 5A jobbar det en ny pedagog som vikarie för Annika
Björnfot som är tjänstledig terminen ut. Hon heter Heidi Bäckström och är en
nygammal pedagog i huset. Heidi har i flera års tid vikarierat hä,r på alla
plan och i de flesta ämnen.
Daniel Sandberg heter en ny pedagog som undervisar i
so-ämnen i år 9. Han har tidigare jobbat på bland annat NTI-gymnasiet. Daniel
har ersatt Ulf Olsson som flyttat till Stockholm, Solna.
Övriga
aktiviter
Nationella proven i svenska har hållits i år 6 och år 9 och
så småningom kommer resultaten på dessa att tillkännages.
Vi har haft olika aktiviteter inlagda på de olika planen:
det har varit likabehandlingsdag, skidlopp för de yngsta med semlor som
lockelse, friluftsdag för elever i år 8 och isvaksbad på idrotten. Läs mer om
aktiviteterna och se bilder på skolans blog:
Vad händer på skolan den
närmaste tiden?
Idrott
och hälsa
Under vårvintern på Norrskenet är det alltid full aktivitet
med fokus på rörelse utomhus. Som vanligt är det vinteraktivitetsdagar på gång
för mellanstadiet och högstadiet. Detta under ledning av idrottslärarna.
Skridskor och skidor samt matlagning utomhus står på schemat och det är
heldagar ute på isvägar, i backar och spår som gäller. Även de yngre barnen har
mycket uteaktiviteter med uteidrott och lekar.
Vinteraktivitetsdagarna innebär en del tillfälliga ändringar
i det ordinarie schemat för eleverna, men detta gäller endast fram till påsk då
vinteraktiviteterna är över.
Vasaloppet för alla elever i hela huset går av stapeln under
vecka 10, friluftsdag med mer utförs- och längdskidåkning är inplanerad och
före påsk åker elever i år 9 iväg till riksgränsen för skidåkning – en resa
eleverna själva samlat till under flera månader.
Nationella
prov
Under mars månad fortsätter nationella proven i NO-ämnen för
år 9 och matte för år 6. Håll koll på information på schoolsoft om datum.
Fiket
vid vårdcentralen
Under senaste elevrådet år 7 -9 tillkännagavs att
elever i år 7, 8, 9 får gå på fiket vid
vårdcentralen och handla om de vill. Vi anser att eleverna befinner sig på
skolans område när de går till fiket och då vi för tillfället inte har ett
fungerande elevfik på skolan så anser vi att detta är tillåtet. Eleverna får
dock fortfarande inte köpa läsk och godis under skoldagen.
Budgetarbete
inför kommande läsår
Under våren kommer vi att jobba aktivt på skolan med att
lägga budget för kommande läsår och här finns en lång önskelista på saker som
vi vill jobba för. Vi vill förstås prioritera att förbättra och utöka vårt
bestånd av datorer och i detta arbete har vi kommit långt på väg! Vi vill satsa
på olika aktiviteter inom profilen hälsa med allt vad det innebär av roliga
idrottsaktiviteter och viktigt elevhälsoarbete.
Det är också viktigt att vi har inplanerade aktiviteter i
övrigt vad gäller friluftsdagar, roliga och utvecklande tillval till elevens
val, studiebesök och annat. Utökad studielitteratur i skolämnena är också
prioriterat.
Som sagt – på en skola är önskelistan lång och vi jobbar
hårt för att lägga budget så att kommande läsår ska bli så bra som möjligt för
alla elever och föräldrar på Norrskenet.
Vi ser fram emot en härlig och aktiv vårvinter på skolan, tack
för Ert fortsatta förtroende att förvalta en del av Er framtid!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar