lördag 19 maj 2012

Månadsbrev april-maj nr 4


Månadsbrev april/maj nr. 4 2012-05-18


Hej på er alla!

Nu har värmen äntligen börjat tina upp både marken och själen och vi börjar tro att det kanske blir en sommar även detta år!

De yngre barnen på skolan tillbringar mer och mer tid utomhus och hopprepen vispas varma mot backen. Jackorna får hänga kvar inne trots att luften ännu inte är ljummen, men med spring och lek i benen håller man sig förstås varm ändå!

Även för de äldre barnen och för personalen börjar det bli svårt att koncentrera sig på studier och prov i en tid då knopparna vill brista och solen gassar mot balkongerna.

Och därute på balkongerna skulle vi ha utemöbler förstås! Som man kan sitta och sola sig vid under rasterna. Detta är helt klart ett investeringsprojekt för framtiden som jag som rektor kommer att verka för!

På våning 3 kommer vi från hösten att ha ett mysigt elevfik för hela skolan - kombinerat med personalrum och den stora balkongen måste naturligtvis nyttjas för att utöka denna lokal på bästa sätt! Det blir något att se fram emot!

Under semestertiden är det tänkt att de nya möblerna till elevfik, förskola och hemkunskapssal ska levereras till skolan och detta ger goda förutsättningar för att samtliga lokaler är så gott som färdiga till hösten när skolan åter slår upp portarna.

Men hösten ska vi inte fundera på just nu!

Håll ut – snart är sommarlov! J

Förändrings- och utvecklingsarbete inför kommande läsår

På skolan fortsätter vi vårt förändrings- och utvecklingsarbete som vi jobbat med under hela våren.

Vår utgångspunkt har hela tiden varit att ta itu med de saker som ni – våra kunder – känt er missnöjda med, samt att förstärka de saker som ni är nöjda med. För att få kläm på i vilken riktning Norrskenet bör utvecklas så har vi lyssnat till både föräldrars och elevers åsikter för det är ni som sitter inne med svaren.

Kundundersökningen VT 2012


I kundundersökningen för vår skola under vårterminen 2012 framgick att både elever och föräldrar på skolan uttryckte ett större missnöje med verksamheten jämfört med föregående år.

Missnöjet i kundundersökningen handlar om bristande trivsel av olika anledningar, och även om att man upplever att skolan inte lever upp till de förväntningar som finns och har funnits.

Det är också så att missnöjet verkar större med stigande ålder: Elever och föräldrar är i hög grad nöjda med verksamheten på lågstadiet, i ganska hög grad nöjda på mellanstadiet och i lägre grad nöjda på högstadiet.

Som tur är finns inte endast missnöje. Många föräldrar och elever lyfter även fram det goda och positiva som finns på skolan. Flera föräldrar har till och med uttryckt det som att det är unikt för en skola att ha så goda relationer och så god stämning som på Norrskenet.

Eftersom det är ni elever och föräldrar som är vårt uppdrag, så är det oerhört viktigt att ni känner att ni får respons från oss gällande er upplevelse av skolan, och att ni känner att vi tar era åsikter på allvar och gör verkstad av dem. Och det gör vi verkligen.

I detta månadsbrev kommer jag därför att presentera alla de områden vi jobbar med utifrån era åsikter om skolan, så att läsåret 2012-2013 ska bli så bra som möjligt för oss alla!

Hur har vi lyssnat till föräldrars och elevers åsikter?


Med avstamp i kundundersökningen har en mängd olika möten hållits på skolan där vi har fått tillfälle att höra föräldrars och elevers röster. Det har hållits föräldramöten i flera årskurser och vi har även sammankallat fokusgrupper för att samtala om trivseln på skolan.

Rektor och pedagoger har också lyssnat till elevers röster på särskilda möten med klasser där eleverna fått uttrycka sina åsikter, och en fokusgrupp med elever i blandade åldrar har även möte tillsammans med rektor. Via elevrådet har också många synpunkter kommit fram.


Sammanfattning av elevers och föräldrars åsikter om skolan



Dessa brister anser föräldrar och elever att skolan har

·         Maten – tidigare leveransstörningar

·         Brister vad gäller lokaler – HK-sal finns ej, NO-labb ej tillräckligt mycket material, elevfik saknas

·         Ämnet spanska har inte fungerat bra. Lärare mycket borta p g a sjukskrivning och vikarier har fungerat dåligt.

·         Datorer – elever delar datorer med varandra och det leder till missnöje och studiestörningar.

·         Strul med inlämnade arbeten i överlämning mellan en vikarie och ordinarie lärare.

·         Förhoppningar om infriade löften gällande skolans hälsoprofil har inte infriats. Eleverna har en önskan om mer Norrskenslyft fotboll, mer idrott och fler friluftsdagar.

·         Inredning/miljö: Eleverna önskar nya möbler, mer trevlig inredning.

·         Elever och lärare ska ha ansvar för ordning och reda samt trivsel tillsammans, men eleverna upplever att konsekvenser saknas för normbrytande beteende.

·         Vissa lektioner startar ofta sent p g a elevers och vissa lärares sena ankomst.

·         Det förekommer dålig arbetsro på vissa lektioner – främst på högstadiet. Lärare behöver ha ”pli” på klasserna.

·         Det förekommer dålig kommunikation mellan hemmet och skolan – främst på högstadiet.


Dessa fördelar anser föräldrar och elever att skolan har
·         Maten är god och leveranserna fungerar i dagsläget bra.

·         Samtliga elever, med något enstaka undantag, var enade om att de tycker om personalen på skolan.

·         Goda relationer och fungerande sociala kontakter mellan personal och elever och mellan elever och elever finns genomgående på hela skolan.

·         Övervägande delen av eleverna trivs i sin klass och känner sig inte utsatta eller oroliga.

·         Skolan är ganska liten, man har inte så många lärare och klassrum vilket gör att det känns tryggt.

·         Elever i år 9 har egna datorer och anser att detta fungerar mycket bra. 

·         Nya skolledningen har tagit itu med flera av bristerna inom kommunikation och information och föräldrarna säger sig märka att det händer nya saker på flera områden. Förväntningar finns om att förnyelse ska ske. 

·         Stämningen är god på skolan och det känns familjärt, nära och hemtrevligt mellan personalen och eleverna/föräldrarna.

·         Föräldrar uppskattar den relativt sett unga personalen som inte upplevs trött och less. Föräldrar upplever ett stort engagemang från personalens sida.  


Åtgärder

Utifrån de negativa synpunkterna som föräldrar och elever uttryckt har vi på skolan jobbat med att försöka finna bra åtgärder för att öka trivseln på skolan. Åtgärderna är många och en del av dem är ganska omfattande viket kommer att leda till förändringar som vi tror ska leda till en mycket positiv utveckling för hela verksamheten. 

Maten – inga fler leveransstörningar


Tidigare leveransstörningar är nästan helt eliminerade efter ett krismöte kring detta med regionsansvarig för leverantören SFAB under februari. Sedan dess fungerar matleveranserna bra och både personal och elever är mycket nöjda med kvaliteten på maten. Personal har bytts ut i matsalen med mycket positiv inverkan på trivsel och kvalitet.

Brister vad gäller lokaler



Elevfik

Eleverna har i både enskilda samtal och i fokusgrupp sagt sig önska ett elevfik som är bemannat. För att öka trivseln är det fastslaget att det redan under sommaren kommer att byggas ett elevfik på plan 3 och fiket kommer att bemannas med personal från skolan under större delen av skoldagen.

Skolan ska försöka arbeta utifrån hälsoprofilen vad gäller utbudet i fiket. Eleverna får direkt inflytande i fiket genom elevrådet. 

Elevfiket ska inte endast tillhandahålla fika, utan bli en trevlig samlingsplats för olika aktiviteter för barn från mellanstadiet och högstadiet. Här ska även elever från lågstadiet bjudas in. Fiket ska även fylla en funktion vad gäller meningsfull rastverksamhet.

Personalrummet kommer också att flytta upp till plan 3 för högre vuxennärvaro och trygghet/trivsel i största allmänhet. Här kommer vi att kunna trivas och umgås tillsammans med våra elever – som i vårt personalrum idag, men med ett fik som bonus.
Hemkunskap
För förbättrad undervisning i hemkunskap kommer en hemkunskapssal med komplett utrusning och flera köksstationer att byggas under sommaren. Detta kommer att vara färdigställt under hösten.
Köket kommer att ligga på plan 2 där personalrummet just nu finns utanför Anna Behms rum.
Förskola
Under hösten kommer en ny förskola att öppna på plan 1 i skolans lokaler. Förskolan kommer nyttja tre klassrum på plan 1 och där kommer viss ombyggnation inledas under sommaren. Grupper i skolan får flyttas runt i några rockader för att vi alla ska få plats. Några av förskolans lokaler kommer att samnyttjas tillsammans med fritids under tider på dagen då det inte är så många barn i huset.
Till förskolan kommer ny personal att rekryteras.
Ute påskolgården kommer ett staket sättas upp för att avgränsa förskolans gård från övriga skolans. Förskolans gård kommer att ligga centralt på skolgården direkt under balkongerna.
Förskolans gård kommer inte bli en sluten enhet på så sätt att inga andra barn får vistas där. Men staketet är ett krav gällande säkerhet för de minsta barnen. Däremot är det inte sagt att inte skolans barn, under tider på dagen då det är mindre barn i rörelse, kan få leka även inne på förskolegården. Vi ser det endast som positivt att äldre och yngre barn blandas och lär känna, och lär av, varandra.



Spanska



Pedagog som varit sjukskriven en stor del av läsåret under längre eller kortare perioder har avslutat sin anställning på skolan. Annan pedagog kommer under kommande läsår att ansvara för undervisningen.

Datorer och iPads

För att öka kvaliteten i skolarbetet för framför allt högstadiet har vi ambitionen att så långt som möjligt satsa på att utöka och förbättra dataparken. Vi ser bristerna med att låna datorer mellan varandra och vår målsättning är att på sikt ska alla elever på skolan ska ha en egen dator eller iPad.

Från kommande läsår kommer alla elever i år 7 att få iPads istället för bärbara datorer. Dessa elever kommer att få en annan typ av kontrakt som föreskriver att eleverna kan ta hem iPaden och använda den som sin egen.

Övergången till iPads i år 7 ser vi som ett pilotprojekt av nödvändig art. Tekniken utvecklas och vi anpassar oss efter detta för att hitta nya spännande vägar till utbidlning och redskap för undervisning och studier.

Daniel Josjö som arbetar som pedagog på skolan kommer under läsåret att ha en roll som iPad-pedagog med ansvar för viss utbildning av lärare samt inspiratör och kreatör gällande iPadens användningsområden. Detta i samarbete med IT-pedagog på Norrskenet i Kalix – Linnéa Utterström.  

Skolans hälsoprofil
Vi kommer att under kommande läsår fortsätta med utökad idrottstid vilket vi har haft under alla år på Norrskenet. Tidigare var idrottstiden fördelad på tre pass i veckan, sista två åren har det fördelats på två pass med lite längre tid i varje pass.
Vi kommer även fortsätta att erbjuda olika träningsformer under elevens val i form av fotboll, hockey, fysträning och egen träning på gym i StiLs lokaler. Vi hoppas även kunna erbjuda elever dans på elevens val tillsammans med utbildade danslärare. Detta undersöks just nu.
Vi kommer att utöka antalet friluftsdagar under kommande läsår med några nya aktiviteter och vi kommer återuppta genomförandet av några gamla klassiker som slumrat det senaste året.  

Fler förändringar

Skolans tre profiler blir på sikt en
Många elever och föräldrar önskar att mer idrott och hälsa ska finnas på schemat och att skolans ska erbjuda mer av friluftsaktiviteter än vad som är fallet idag. Man har även en känsla av att skolan inte infriat förhoppningar om att profilerna ska vara starka och innehålla ett mervärde. Många av våra kunder har sökt sig till oss just för möjligheten till mycket idrott och rörelse, samt för att vi vistas mycket utomhus med friluftsaktiviteter.
Detta har vi funderat mycket på och vi ser att det är svårt att vara profilerad i tre riktningar samtidigt. Det är kostsamt i tid, engagemang och pengar och det är en mycket stor uppgift att blir ”bäst” och nischad i tre riktningar. Jag skulle vilja säga att det är omöjligt.
Denna situation har lett fram till att vi beslutat att Norrskenets skolor på sikt kommer att sträva mot att endast ha en profil – Idrott och hälsa.
På sikt betyder att vi ändrar inget i våra logotyper och verksamhetsdokument kommande läsår, men våra ambitioner kommer att riktas mot att förstärka den del av vår profil som vi är starkast i, nämligen hälsoprofilen.
Med endast en profil kan vi stärka och utveckla det som vi tror på och som forskning visar – nämligen att rörelse, utomhusvistelse samt goda relationer och fungerande elevhälsoarbete är det som ger resultat i längden – betygsmässigt, fysiskt och psykosocialt.
Detta betyder inte att vi kommer sluta arbeta entreprenöriellt och utveckla detta. Det betyder inte heller att vi kommer minska vår satsning gällande datorer och iPads. Tvärtom ska vi ju fortsätta utveckla de delar vi har som är goda och sträva mot att ha 1:1 gällande maskinparken.
Men med en mer enhetlig och fördjupad profil kommer vi att få möjligheten att bli starkare inom ett mer begränsat område och vi kommer att kunna erbjuda mer av de aktiviteter inom idrott och hälsa som vi och ni önskar att skolan ska kunna erbjuda.


Blockläsning

Under sommaren kommer vi att se över scheman för att möjliggöra blockläsning på Norrskenet. Blockläsning innebär i korthet att skolans 17 ämnen inte läses samtidigt under alla skolveckorna under hela läsåret som vi gör nu. Läsåret delas istället upp i 6 stycken 6-veckorsperioder fördelat över årets 36 skolveckor.

Under dessa perioder kommer eleverna läsa ungefär 7 – 10 ämnen åt gången istället för 17 ämnen. Det betyder att de ämnen som enligt den nationella timplanen tar mycket tid, som exempelvis svenska, kommer att finnas med som ämne i flera perioder över året, medan ett ämne som har färre timmar, som teknik, kommer att finnas med i färre perioder.

Det som möjliggörs med blockläsning är att det ger längre lektioner med färre ämnen så man kan gå mer på djupet i större arbeten vilket kommer ge andra möjligheter för utökad förståelse, utveckling av förmågor, samarbete över ämnesgränserna och fördjupade projekt eller problembaserade arbetsområden.

Skoldagen blir inte så upphackad och splittrad med färre ämnen och eleverna behöver inte ägna så mycket tid åt att ständigt inleda och avsluta olika arbetsområden, utan får längre sammanhängande tid för koncentration och arbete.


Kommunikation mellan hem och skola


På högstadiet finns en känsla bland många att man inte får tillräckligt med information om hur klassen fungerar, hur klimatet är, vilka aktiviteter man jobbar med och vilken planering som gäller för vilka veckor.

Detta har vi sett och tagit till oss och för att öka kommunikationen mellan skola och hem har vi ökat informationsflödet, förbättrat samarbetet med föräldraföreningen och skapat en blogg för publicering av bilder och berättelser från verksamheten.

Månadsbrev med verksamhetsberättelse publiceras av rektor en gång i månaden på schoolsoft. Rektor och personal har gemensamt försökt bättra på den enhetliga rapporteringen av aktiviteter och nyheter så att alla föräldrar och elever får tydlig information på schoolsoft.

Till kommande läsår behöver ett mer enhetligt system för planeringar i de olika ämnena införas så att pedagogerna jobbar mer lika med detta. Planeringarna och målen som eleverna jobbar mot måste också blir mer tydliggjorda. Här kommer jag som rektor att ansvara för att så sker.

Några föräldrar önskar även veckobrev för att bli uppdaterade gällande det viktigaste. Det går också att ordna!






Betyg från år 6 – ämneslärare på mellanstadiet

Nytt för hösten är att alla elever i svenska skolor kommer att få betyg från år 6. Det betyder att skolan måste omorganiseras så att vi kan erbjuda undervisning av ämnesbehörig personal redan från mellanstadiets klass 4 och uppåt.

Idag har det gängse systemet varit att en klasslärare på mellanstadiet undervisar i alla ämnen i sin klass, förutom kanske idrott och musik, men det nya är att vi kommer att övergå till ämneslärare i mycket högre utsträckning.

Det betyder att det blir fler lärare som undervisar i klasserna – det kan till exempel bli en lärare för matte/no och en för svenska/engelska/so beroende på vilken utbildning lärarna har. Men det kommer naturligtvis ändå att finnas en ansvarig person som jobbar som mentor för era barn och som har övergripande informationsansvar och trivselansvar i klassen.

Ämneslärararbetet kommer höja kvaliteten på alla barns utbildning även på mellanstadiet. Dessutom kommer det nya systemet att stuva om en del i arbetslagen gällande vilka grupper som lärare undervisar i – vilket jag ser som en fördel då olika kulturer etablerats på skolans olika våningar.

Det kommer leda till att era barn förmodligen får flera nya lärare som de inte tidigare haft. Vi kommer ut med mer information om detta så snart vi vet och så snart tjänsteplaneringen är avklarad.



Nybildad ledningsgrupp
En skola av den storlek som Norrskenet är med cirka 300 elever är en mycket stor organisation och det innebär ett stort ansvar för ett flertal viktiga beslut varje dag. Rektors arbete omfattar ansvar för alla delar av skolans verksamhet – ekonomi, strukturer och organisation, kvalitetsarbete, informationsarbete, elevhälsoarbete, personalvårdsarbete och framför allt det pedagogiska ledarskapet och övertygelsen som ska föra skolan framåt i en utveckling mot fastställda mål och visioner.
Detta arbete tar tid och är krävande och i de viktiga besluten behöver man ofta vara fler som tänker tillsammans för att det ska bli så bra som möjligt för hela skolan. Med fler som tänker och bollar med varandra så ökar perspektiven och tankekraften samt möjligheten att fatta rätt beslut i fler situationer.
Med den ambitionen har jag bildat en ledningsgrupp på skolan bestående av tre olika kompetenser. Jag som rektor ingår tillsammans med specialpedagog Margot Christiansen och Kristina Öqvist – textilslöjdslärare och biträdande rektor på deltid. Med specialpedagogens perspektiv på elevhälsoarbetet, det pedagogiska ledarskapet och måluppfyllelsen tillsammans med biträdande rektors perspektiv på schemastrukturer, kommer rektors beslut att kunna fattas utifrån mycket bättre förutsättningar.
Det är fortfarande så att rektor är ansvarig för hela verksamheten, men i samarbete med ledningsgrupp och teamledare från de olika arbetslagen kommer organisationen blir starkare och stabilare.







Vad händer den närmaste tiden på Norrskenet?
Nog om kommande läsår – vad händer den närmaste tiden på Norrskenet?

Under de sista veckorna på skolan kommer det hända mycket. Till veckoslutet vecka 21 går vårruset och stadsmarans lopp av stapeln under fredagen och lördagen. I båda tävlingarna kommer både personal och elever från skolan att delta med startavgiften betald via skolan. Vi kommer att synas i våra nyinköpta t-shirts med skolans logga på!

På idrotten har fotbollsplanen på Porsön börjat brukas flitigt igen och det är konditionsträning på gång nu när det är tillräckligt torrt och bart för joggingskorna igen.

Den 24/5 kommer elever från skolans vårshow tillsammans med några elever i år 9 och förskoleklassen att spela och sjunga på Smedjan inne i stan. Vi kommer att hålla vår konsert på våning 2 p åSmedjan mellan cirka kl 11:30 och 14:30. Välkomna dit och lyssna!

Vi kommer även utföra en spelning på Gula Paviljongen inne i stan den 1/6 under samma tider. Välkomna även dit!

Det kommer även genomföras en cykelklassiker den 24/5 – liksom tidigare år. Denna tävling är gemensam för hela skolan.


Sista skolveckan är det aktivitetsdagar måndag och tisdag och då kommer elever att få välja mellan lite olika aktiviteter beroende på vilken ålder de har. Flera klasser kommer också att ha mentorsdagar då de gör utflykter tillsammans med klassen och mentorerna. Några klasser kommer också att övernatta borta. Mer information om det kommer på schoolsoft framöver.

Under skolavslutningen 8/6 kommer vi att hålla till ute på skolgården som vanligt och här kommer uppträdanden av elever att genomföras. Elever i år 9 kommer därefter att samlas i matsalen för utdelning av betyg, fika med tårta och en hjärtlig avtackning. Fritids är förstås öppet som vanligt även efter 8/6.

Och sedan är det äntligen den blomstertid nu kommer och sommarlov! Ett helt läsår är avverkat och vi får varva ned och ladda om för nya tag!

Stort tack till Er alla för Ert fortsatta förtroende att förvalta en del av Er framtid!
(För att se hela månadsbrevet - gå in på schoolsoft under Nyheter, "rektorn har ordet".)

/Viktoria Björklund, tillförordnad rektor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar