måndag 9 april 2012



Månadsbrev mars nr. 3 2012-04-09



Hej och välkomna tillbaka efter påsklovet!

Jag hoppas att ni alla haft vackra och härliga dagar och att ni haft tid att njuta av denna den bästa av Norrbottens alla årstider – vårvintern.

Snart är den korta tiden över då det är precis lagom temperatur för skidåkning och friluftsliv i vinterlandskap. Fort brukar det gå! Så passa på att stå på skidorna så länge det bär för snart är det dags att ställa utrustningen i förrådet och lufta vårjackan. Och det är ju inte fel det heller!



Vinteraktivitetsdagarna för mellanstadiet och högstadiet

På Norrskenet innebär vårvintern en intensiv period av friluftsaktiviteter i hela huset. Nu efter påsk är vinteraktivitetsdagarna över och det betyder att varje klass på mellan- och högstadiet har varit ute minst två hela dagar och rört på sig i väder och vind samt lagat mat utomhus. Detta har pågått under fem veckors tid.

Idrottslärarna Tommie och Anna har levt i sina friluftskläder varenda dag och de har knappt stuckit in näsorna genom portarna på skolbyggnaden.  Icke desto mindre har det bedrivits skolverksamhet av hög kvalitet. I allt konkande på matlådor, spadar, skidor, muurikkor och ved tillsammans med eleverna, och i alla aktiviteter eleverna har roat sig med, har Tommie och Anna fått möjlighet att se alla dessa elever in action utifrån flera perspektiv.  Som individer, i mindre och större grupp, mitt uppe i mycket konkreta lärandeprocesser i samspel med varandra.   


Kvalitativt arbete inom profilerna hälsa och entreprenörskap

Vinteraktivitetsdagarna är vi mycket stolta över på Norrskenet. Inom ramen för dessa aktiviteter manifesteras till stor del vårt grundläggande tänk kring hälsa och entreprenörskap.  

Utifrån vår hälsoprofil ser vi att utomhusvistelsen med allt vad det innebär av kropps- och självkännedom, kunskap gällande utrustning och kläder, rörelse och frisk luft samt gemenskap och samarbete innebär oerhört mycket glädje, erfarenhet och utveckling för eleverna. Dessa aspekter kan undervisning inomhus i klassrum omöjligt tillföra.

Utifrån vår entreprenöriella profil ser vi att upplägget kring gemensamt lösande av olika uppgifter, bland annat runt matlagning och eld, är mycket givande. Ute i naturen, ställda inför praktiska och mycket konkreta uppgifter skilda från vanlig undervisning, löses många av elevernas vanliga roller inom gruppen upp. Eleverna tvingas att lyfta blicken och se varandra på ett annat sätt, i en annan kontext. I den situationen öppnas möjligheten för alla att upptäcka nya sidor hos varandra. Man måste tillsammans lösa uppgifter med utgångspunkt i varandras individuella styrkor och kompetenser. Initiativförmåga, engagemang och handlingskraft manas fram och utvecklas på ett naturligt sätt vilket stärker självförtroendet hos den enskilda individen och i gruppen som helhet.  


Professionellt arbete med hög måluppfyllelse - på ett förnöjsamt sätt

Utifrån arbetet med måluppfyllelse och kvalitetssäkring tänker vi professionellt då vi planerar upplägget kring vinteraktivitetsdagarna. Vinteraktivitetsdagarnas innehåll innebär en mycket tydlig strävan mot alla de mål kring samarbete och gemenskap som skolan har i uppgift att ta hänsyn till - utifrån innehållet i våra styrdokument.

Skolans arbete bygger på en viktig och stark värdegrund. Denna yttrar sig i mål gällande samarbete, tolerans, hänsyn och kommunikation i en utveckling mot ansvarstagande som medborgare i ett demokratiskt samhälle.  Alla dessa mål jobbar vi med på skolan, varje minut, varje dag. Men sällan blir detta arbete så enkelt och naturligt som inom vårt friluftsarbete tillsammans med eleverna. Och när vädret väljer att vara med oss - vissa dagar i alla fall - kan det väl knappast kännas mer förnöjsamt att bedriva skolarbete!

Ta gärna del av bilder och verksamhetsberättelse från dessa dagar på bloggen. Bilder finns under olika etiketter: www.norrskenetlulea.blogspot.com.

Vinteraktiviteter för förskoleklass och lågstadiet

Även de yngre barnen på plan 1 som ännu inte har organiserade vinteraktivitetsdagar tillsammans med idrottslärarna har undervisning kring samarbete och rörelse utomhus. Med den skillnaden att detta sker i ännu större utsträckning, varje dag.

Utomhusvistelsen för barnen innebär förstås en hel del fri lek, vilket inte är att förakta ur entreprenörssynpunkt, men även pedagogiskt planerade ”lektioner” och aktiviteter utformade mot skolans mål förekommer i hög grad. 

Utifrån vår profil försöker vi sträva mot att i all verksamhet låta barnens egna kreativitet prägla  planeringen och verkställandet av skolarbetet. Nu under våren pågår bland annat ett sådant arbete i förskoleklass där elever bygger upp egna lektionspass för sina kompisar utifrån vad de själva är intresserade av. Inom ramen för detta planerade ett par barn en bildlektion i snön för klasskompisarna, vilken utmynnade i en konstutställning ute i det fria.

Vinteraktiviteter med hög måluppfyllelse utformad av företagsamma och problemlösande minipedagoger alltså! Ta del av bilder från detta på bloggen.

Arbete med skolans profil

I förra månadsbrevet nämnde jag att vi under våren inlett ett viktigt arbete med att vässa och förstärka vår profil. Inte för att vi tycker att vår profil är dålig och behöver bytas ut – tvärtom är vi mycket stolta över hur mycket den tillför skolarbetet. Men vi känner att profilen tappat lite av sitt sting. Vi anser att vår profil faktiskt ska tillföra elever och föräldrar ett mervärde i att gå på just vår skola till skillnad från andra skolor.
Av den anledningen behöver vi jobba aktivt med att fylla, befästa och framförallt kommunicera alla delarna av profilen med riktning inåt mot våra elever och föräldrar, och utåt mot samhället utanför skolan.  
Norrskenets hälsoprofil – ett smalt perspektiv?

I förra månadsbrevet beskrev jag hur vi tänker kring vår profil entreprenörskap och vad den innebär. Denna gång vill jag lyfta profilen hälsa.

Tråkigt nog vill jag börja med att säga att denna oerhört viktiga del av profilen oavsiktligt har krympt en aning genom åren. Vad menar jag med det? Jo, jag menar att med tanke på hur omfattande begreppet hälsa är, är det tråkigt att inte alla delar av vårt arbete inom profilen kommuniceras på ett tydligare sätt. För just inom denna profil har vi vår absoluta styrka.

Hälsa – ett brett begrepp

Som jag nämnde är begreppet hälsa mycket brett och det rymmer oändligt mycket av välbefinnande utifrån flera perspektiv. Hälsa innebär fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande. Vissa givna, vetenskapligt styrkta utgångspunkter gällande fysisk aktivitet samt förhållningssätt gällande kost, sömn och social samvaro bör finnas hos alla individer om hälsa är målsättningen, men hälsa är trots detta också ett mycket individuellt begrepp. Det betyder att ordet hälsa inte har samma innebörd för mig som för dig.

Med utgångspunkt i detta omfattande och breda begrepp tycker jag mig märka att kommunikationen, samtalet och diskussionen kring vad vi fyller hälsoprofilen med inte gått i helt rätt riktning. Vi alla nöjer oss med att konstatera att på Norrskenet får varje elev extra idrott och här har man möjlighet att spela fotboll och hockey under skoltid.

Dessa saker är vad eleverna tänker på när de relaterar till hälsoprofilen. Och det är fortfarande sant att vi tidsmässigt har mer idrott på schemat än vad skolor har generellt och det finns möjlighet att spela fotboll och hockey under skolveckan, Men frågan är om det är endast detta som vi ska fylla samtalet kring hälsoproflen med? Verkar inte det oerhört snävt då vi i själva verket bedriver ett mycket mer omfattande arbete inom profilen än så? Detta avsmalnade samtalsinnehåll har vi på skolan ansvaret för.


Hälsa ur flera perspektiv

Vad vi istället skulle kommunicera tydligare är detta: När det gäller alla elevers psykiska och sociala hälsa är vi på Norrskenet urstarka! Vi har en öppenhet och en gemenskap på skolan som jag vill kalla för unik. Vi strävar varje dag mot att finna och öppna upp för gemenskap mellan elever och grupper samt mellan elever och personal.

Personalen finns tillgänglig för eleverna hela dagen; i arbetsrummen, i klassrummen, i matsalen och i personalrummet. Hos oss finns inga stängda dörrar. Pedagogernas relationer till eleverna innebär inte endast undervisning, bedömning och betygssättning, utan framför allt ett gott ledarskap som innebär att pedagogen ser, vill lära känna och förstå eleven.

De öppna relationerna mellan elever och personal innebär närhet, bekräftelse och trygghet för varje elev. Varje pedagog strävar mot att i samtal och umgänge vara en god förebild och vuxen, utan att hålla eleverna på armlängds avstånd. Vi på Norrskenet kan med stolthet säga att vi har roligt tillsammans med våra elever och att vi ser alla barn hela dagen. Det anser vi är hälsa!

Bygga ut och bredda hälsoprofilen

Så då ska vi inte alls satsa på att bygga ut hälsoprofilen? Är den fullkomlig som den är? Naturligtvis ska vi fortsätta jobba för att bli ännu bättre. Och vi tror på att rörelse och fysisk hälsa är oerhört viktigt för även den psykiska och sociala hälsan samt för den allsidiga utvecklingen hos varje individ.  Med psykisk och social trygghet i gruppen och tillsammans med lärare finns också goda grunder för utveckling av fysik hälsa för alla elever.

Naturligtvis ska vi fortsätta att erbjuda roliga och stimulerande idrottsaktiviteter för alla. Här behöver vi arbeta med att utöka utbudet av rörelse till att omfatta fler inriktningar än fotboll och hockey.

Våra vinteraktivitetsdagar kommer fortsätta och även friluftsdagarna i övrigt. Så fortsätt samla på er vinterutrustning för kommande vintrars utomhusvistelse!

Vi kommer under nästa läsår även att återuppta några av de åldersblandade aktiviteterna - som t ex likabehandlingsdagen - som vi tidigare hållit vid liv, men som under sista året fått träda tillbaka. Detta för att den sociala delen av hälsoprofilen ska utvecklas än mer. Då elever blandas i ålder så att alla lär känna varandra och tillåts lära av varandra uppstår en svårslagen känsla av trygghet och vi-anda på skolan som vi inte vill tappa.

I framtiden finns det en oändlig mängd möjligheter att fylla profilen med – till exempel kan man tänka sig ett utvecklingsområde kring mat och hälsa. 



Vad har hänt på skolan under mars månad?

Nygammal rektor har kavlat upp skjortärmarna

Månaden mars har varit fylld av händelser.

Norrskenet har fått en nygammal rektor – jag Viktoria Björklund har efter en ganska omfattande rekryteringsprocess, och efter tre och en halv månad som biträdande rektor och sedan som tillförordnad rektor, nu fått tjänsten som rektor på skolan.

Det betyder att jag blir en rektor som har förmånen att känna husets traditioner och kultur, elever och personal, då jag jobbat på skolan i ungefär fyra år. Lika många år har jag använt till att ringa in utvecklingsområden och få idéer om förnyelse av verksamheten. Förhoppningsvis är idéerna goda! Ni får en rektor som tycker att jobbet är kanonkul, som är full av energi och som för länge sedan har kavlat upp skjortärmarna! En vecka innan påsk firade hela skolan att rekryteringsprocessen var över och rektor bjöd alla elever och all personal på fika.


År 9 i Riksgränsen

Elever i år 9 har äntligen fått vara iväg på sin efterlängtade resa till Riksgränsen som de sparat och jobbat ihop till sedan år 8.  Ni föräldrar ska vara mycket stolta över att era barn är så väluppfostrade! Alla elever skötte sig utomordentligt bra och var mycket goda representanter för Norrskenet! Dessutom hade de mycket roligt tillsammans, även om vädret inte var det bästa för skidåkning alla dagar, och jag tror säkert att många fick minnen för livet under denna resa.

Inte alla elever var intresserade av att följa med. De elever som av olika anledningar stannade på skolan fick gott om värdefull kvalitetstid tillsammans med sina pedagoger och tillfället var förstås ypperligt för dem när det gäller att vässa kunskaperna inom ämnena.


Budgetarbete och planerade investeringar

Under mars och april är vi mitt i budgetarbetet inför nästa läsår och inom ramen för detta jobbar vi med nya investeringar för framtiden. Vi prioriterar satsning på att förnya och bygga upp maskinparken inom IT-profilen och just nu pågår ett arbete med att överväga fördelar och nackdelar med eventuell övergång till iPads istället för datorer i vissa klasser. Vi har även lagt in pengar för investering så att fler elever ska få tillgång till en egen maskin då vi naturligtvis ser att datatätheten måste öka då datorn är redskapet i nästan all undervisning.


Nya lokaler i pipelinen

Vi kommer under våren att börja marknadsföra en ny förskola som ska öppna på plan 1 där vi kommer att kunna ta emot en grupp med förskolebarn. Denna lokal kommer att börja byggas under sommaren och beräknas vara färdig för öppnande under hösten.

Under sommaren är det även beräknat att en hemkunskapssal ska byggas på plan 2. Just nu ligger arkitektens ritningar hos landstinget som äger huset för arbete med offert och planering. Vi hoppas denna ombyggnation kommer inledas inom kort då hemkunskapen är ett högprioriterat område.

Matråd och fungerande matleveranser



Det har varit matråd på skolan under mars månad. Matrådet omfattar representanter för pedagoger, elever från alla plan, skolledning, skolsköterska samt representanter för SFAB – våra matleverantörer. Matrådet är ett mycket bra möte och ett forum för ett konstruktivt samtal kring behov och förslag på förbättringar. Här får eleverna chansen att påverka matsedels innehåll samt komma med andra synpunkter på saker som skulle öka trivseln i matsalen.

Vissa förändringar har redan genomfört utifrån elevernas önskemål och vi på skolan är glada över att kunna säga att vi i dagsläget är mycket nöjda med maten och arbetet i matsalen!

Under förra terminen har vi haft ett stort antal störningar i matleveransen beroende på bristande kommunikation mellan personalen i matsalen och tillagningsköket i Kallax.  Mat har varit försenad vid ett flertal tillfällen vilket lett till stora bekymmer för efterföljande lektioner samt elevernas ork och humör.

Idag har vi Marica i matsalen som jobbar på ett föredömligt sätt med ordning och reda, trivsel, ljudnivå och kommunikation mot tillagningsköket. Miljön i matsalen är trevlig, maten är smakrik och håller hög kvalitet och inga förseningar eller störningar i leveranserna har förekommit på lång tid. Det är oerhört viktigt att arbetet med maten fungerar och idag kan vi konstatera att det fungerar bra!


Påsklovsskola inom matte och NO

Under påsklovets sista dagar – torsdag och fredag – kommer några ambitiösa elever med fokus på studierna och betygen att arbeta med förstärkt matte- och no-undervisning under ledning av en gymnasielärare från NTI-gymnasiet. Hon håller även i påsklovsundervisning på NTI och tillsammans med henne hoppas vi kunna erbjuda intensiv fördjupning, extra repetitioner samt befästande av kunskaper inom dessa viktiga ämnen. Skolan bjuder dessa elever som tar ett mycket stort ansvar för sina studier på frukt och fika som plåster på såren för utebliven ledighet. Vi hoppas att påsklovsskolan ska ge er den utveckling ni önskar!


Vi ser fram emot en fortsatt härlig och aktiv vårvinter på skolan, tack för Ert fortsatta förtroende att förvalta en del av Er framtid!


/Viktoria Björklund, rektor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar