Nationella provet i svenska består av tre delar i år 9. I tisdags den 7/2 gjorde eleverna provet i läsförståelse som går ut på att de läser ett antal texter och svarar på frågor till innehållet.
I torsdags den 9/2 gjorde eleverna denna del - C-delen - som är den mest tidskrävande. De ska välja mellan ett antal texter och skriva en egen "uppsats" inom ett givet ämne. Detta arbete tog hela förmiddagen.
Sista delen av provet - den muntliga delen - sker under lektionstid när läraren planerar in det. Det kan göras under flera lektioner eller under en enskild dag beroende på hur läraren har tid och utrynmme.
Malin Englund klass 9a om nationella provet:
Malin Englund, klass 9a, skrev provet inne i klassrum 9a
Var provet svårt?
"Nej, inte så. Det var skönt att man fick lång tid på sig och då känner man sig inte så stressad i början. När man känner så kan man ta det lugnt och känna att det är värdefullt det man skriver. Man kan välja vad man ska skriva om och känna efter vilken text man har potential att skriva bra."
"Jag skrev ett eget bidrag till en antologi - man skulle beskriva en situation man upplevt när det kändes som om tiden stannade."
Vad fikade du?
Äpple, banan och äppeljuice. Jag fick också tre kakor av en klasskompis."
/Malin Englund, klass 9a, 15 år
Jacob Nilsson klass 9b om nationella provet:
Jacob Nilsson, klass 9b, skrev provet inne i klassrum 9c
Var provet svårt?
Nej det gick bra. Jag är nöjd. Jag skrev allt jag kunde och jag tycker att jag hade flyt. Jag skrev en debattartikel som handlade om ungdomar som inte har arbete. Jag hade inte svårt att hitta argument."
"Detta prov var enklare än det förra i tisdags. Man fick skriva på dator och det är jag van vid. Det går lättare att skriva vad man tycker när man skriver på dator."
Vad fikade du?
"Jag åt godis - chinapuffar - macka och läsk. Det blev lite kvar. Det är bra med lite fika, man kan slappna av mer."
/Jacob Nilsson, klass 9b, 15 år
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar